Jak walczyć ze stresem?

Kolejną z licznych chorób cywilizacyjnych, a jednocześnie plag dwudziestego pierwszego wieku, jest nadmierny stres. Szybki i aktywny zawodowo tryb życia, duża presja, a jednocześnie brak czasu na odpoczynek i sport, sprawiają, że coraz częściej dotyczy nas przeciążenie stresem. Mimo że poczucie zdenerwowania jest naturalne i ma wartość motywującą w trudnych sytuacjach, nadmierny i przedłużający się stres jest szkodliwy dla organizmu i wyniszczający psychicznie. Dlatego też, jeśli ten problem zaczyna nas dotyczyć, należy niezwłocznie poszukać sposobu na emocjonalny i fizyczny odpoczynek od stresu.

Przede wszystkim, warto zastanowić się, co jest naszym stresorem – czyli czynnikiem powodującym stres. Jeśli możliwe jest uniknięcie kontaktu ze stresorem, to należy po prostu tak zrobić. Asertywność i kontrolowanie tego, w jakim otoczeniu się znajdujemy, z pewnością w tym pomoże. Często przyczyną stresu wywołanego życiem zawodowym jest nieregularny tryb życia i poczucie, że wyznaczone nam zadania wymykają się spod kontroli, że nie podołamy. W takiej sytuacji, warto ustalić sobie określony plan dnia, poświęcić więcej czasu na rozsądne zarządzanie czasem, a także określić priorytety. Jeśli podejdziemy do sytuacji realistycznie i ustalimy rozkład dnia, uwzględniając też czas na odpoczynek, możemy uniknąć stresu wynikającego z natłoku zadań.

Niektórych stresorów nie da się jednak uniknąć, ponieważ uciekanie od nich wiązałoby się z wycofaniem społecznym czy zaniedbaniem istotnych zadań. Wtedy należy popracować nad sobą, zrozumieć, dlaczego dana sytuacja wywołuje u nas tego typu reakcje, spróbować zmienić swoje podejście na bardziej pozytywne i… zrezygnować z perfekcjonizmu. Presja spowodowana poczuciem, że wszystko musimy wykonać idealnie, wcale nie wpłynie pozytywnie na jakość wykonywanych zadań, może nas przecież blokować. Warto pamiętać, że nikt nie jest idealny.

Trzeba też zastanowić się nad technikami, które mogą pomóc nam poradzić sobie ze stresem doraźnie, w trudnej sytuacji. Są to na przykład spokojne ćwiczenia, regularny i efektywny odpoczynek, techniki oddechowe i medytacja, a także na przykład pisanie dziennika, z pomocą którego będziemy mogli oczyścić swoją głowę z dręczących nas myśli. W sytuacjach skrajnych, gdy mamy poczucie, że sami nie radzimy sobie z opanowaniem napięcia, warto skorzystać z pomocy lekarza, który przepisze odpowiednie leki albo po prostu pomoże nam rozmową.

http://www.gsk.com.pl/

Zostaw komentarz